De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Community-forum
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 14-05-2002, 11:21
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Question Vraag voor techneuten

Kan iemand uitleggen wat eigenlijk het verschil is tussen een "gewone" dieselmotor en een met common rail en wat de voordelen van dat laatste systeem eigenlijk zijn ?
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 14-05-2002, 11:54
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: De Metropool
Posts: 1,609
Volgens mij is er de opdeling:

1. oude generatie Diesels (D en TD)
2. nieuwe generatie Diesel (DI/SDI/TDI/CDI)

Volkswagen - Audi - Ford maken gebruik van het TDI-principe (SDI-TDI-DI)
BMW - Mercedes gebruiken de commonrail variant, de CDI.

Rijdt Sennake niet met een 220 CDI?
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 14-05-2002, 12:45
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
eerst en vooral ... ik ben geen auto-technieker ... Hun uitleg zal ongetwijfeld 100 kere beter zijn als de mijnen ...

Common rail houdt volgens mij in dat er een directe inspuiting plaatsvindt, en deze directe inspuitng vindt plaats vanop dezelfde brandstofleiding onder zeer hoge druk ...
Door deze techniek zou het mogelijk zijn om zuiniger, milieuvriendelijkere, en krachtigere motoren te bouwen ...

airco
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 14-05-2002, 12:46
LSD LSD is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2002
Posts: 62
Juist Airco
Reply With Quote
  #5  
Old 14-05-2002, 12:58
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally posted by TiBo
Volgens mij is er de opdeling:

1. oude generatie Diesels (D en TD)
2. nieuwe generatie Diesel (DI/SDI/TDI/CDI)

Volkswagen - Audi - Ford maken gebruik van het TDI-principe (SDI-TDI-DI)
BMW - Mercedes gebruiken de commonrail variant, de CDI.

Rijdt Sennake niet met een 220 CDI?
Dat heeft te maken met de inspuiting van de diesel in de cylinders. Bij een oud type diesel word de diesel eerst in wervelkamers gebracht om ze een beter vermenging met lucht te bezorgen en dan pas in de cyl. Bij directe inspuiting wordt de diesel onder hoge druk (ik dacht ongeveer 700 bar) in de cylinder direct ingespoten. Een commonrail wordt de diesel in een buis op hoge druk (2000 bar) gebracht en ingespoten in de cyl...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #6  
Old 14-05-2002, 23:46
R@ce@holiC's Avatar
R@ce@holiC R@ce@holiC is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2002
Location: Hasselt
Posts: 1,525
Hebben common rail diesels ook geen grotere trekkracht dan hun andere dieselgenoten? Wij hebben nen mercedes E 220 CDI automatic versnellingsbak (prachtige versnellingsbak trouwens) deels dankzij de bak maar ook dankzij de motor is deze zeer snel in de acceleratie. In de acceleratietests krijgen benzine motoren het toch lastig tegen de commonrail diesels (dit sprekende over mercedes)
Reply With Quote
  #7  
Old 15-05-2002, 00:00
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
mja je mag gerust stellen dat een moderne diesel-motor op geen enkel vlak nog onderdoet voor zijn benzine-variant...
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 15-05-2002, 09:26
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Bedankt voor de uitleg allen .

Maar om nog maar eens een spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok te gooien : van mij persoonlijk mag diesel gerust heel wat meer kosten. De maatschappelijke prijs die ervoor betaald wordt (vervuiling, volksgezondheid) is veel hoger dan vergeleken met benzinemotoren of motoren die op lpg rijden.

Maar allez, die common rail is dan toch een hele vooruitgang.
__________________

Last edited by Mario; 15-05-2002 at 10:08.
Reply With Quote
  #9  
Old 15-05-2002, 09:40
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
qua vervuiling en volksgezondheid zitten de moderne diesels ongeveer even ver dan hun benzine-broertjes zene...

Enkel LPG is nog een geval apart dat er in de positieve zin bovenuit steekt
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 15-05-2002, 11:27
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally posted by airco
mja je mag gerust stellen dat een moderne diesel-motor op geen enkel vlak nog onderdoet voor zijn benzine-variant...
Idd, ge moogt altijd eens achter mijn 2 liter dieselke komen hangen, eens zien of ge mee kunt

Werner en Alain kunnen dit trouwens beamen :-) De "testrit" naar Imola heeft hen denk ik wel overtuigd...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 15-05-2002, 11:30
Alain's Avatar
Alain Alain is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Hasselt
Posts: 912
Bwa, zo echt onder de indruk was ik nu ook weer niet
Reply With Quote
  #12  
Old 15-05-2002, 13:05
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally posted by airco
Enkel LPG is nog een geval apart dat er in de positieve zin bovenuit steekt
Er bestaat nog altijd een theorie die zegt dat LPG de meest kankerverwekkende brandstof is doordat de partikels veel kleiner zijn veel gemakkelijker opgenomen worden door het bloed. Waar bij diesel ze veel groter zijn...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #13  
Old 15-05-2002, 13:12
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Quote:
Originally posted by Sennake


Idd, ge moogt altijd eens achter mijn 2 liter dieselke komen hangen, eens zien of ge mee kunt

Werner en Alain kunnen dit trouwens beamen :-) De "testrit" naar Imola heeft hen denk ik wel overtuigd...
Bwa, met mijn motoke zal ik wel meekunnen, geloof me vrij, maar met mijn Puntoke (1,2 l benzine, 16 kleppen) zal je me waarschijnlijk wel dubbelen.
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 15-05-2002, 13:56
Oneliner's Avatar
Oneliner Oneliner is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Antwerpen
Posts: 3,670
Ja, als ik me ni vergis heeft onze Focus Turbodiesel dezelfde acceleratie snelheid als de mercedes van Sennake
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 15-05-2002, 15:01
krikke's Avatar
krikke krikke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium
Posts: 787
Talking

Zeg Mario, dat was toch om te zwansen dat je dat zei van die hogere dieselprijs? Ik meen me te herrinneren dat jij minstens 1 keer aan de kant ging met een opgeblazen motor enkele maanden geleden, en dat je waarschijnlijk op 5 minuten meer rook maakte als mijn dieselke op 10 jaar.....Hang dus niet de agaleffer uit hé ;-)
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.