![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Bodemplaat en diffuser van de RaceProjects BMW
Toch wel een unieke verschijning afgelopen weekend...........vooral die mega-difuser aan de achterzijde.
Het was duidelijk te zien dat ie "eronder hing". Enig idee waarom? Als het goed is is dit de enerlaatste belcarrace van deze bak. Of was dit testen zoals de F1 op eind van ieder jaar doet. De ouwe wagen gebruiken om de "bits and pieces" van de nieuwe wagen te testen ![]() Mijn foto's hiervan zijn niet echt goed gelukt...............
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#2
|
||||
|
||||
Hier is de bodemplaat duidelijk zichtbaar; de wagen lijkt dus IDD te zweven op de plaat..Origineel zijn ze wel, die mannen !
![]() |
#3
|
||||
|
||||
Ik snap het nut er eigenlijk niet van hoor aangezien tussen de bumper en de plaat nog lucht tussen kan en daartussen nog steeds luchtweerstand is. Een uitstap in de zandbak kan ook wel eens fataal zijn denk ik zo...
|
#4
|
||||
|
||||
Ik heb gehoord dat ze met deze koelproblemen probeerden op te lossen...
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Indien de lucht erboven kan en de plaat eronder staat ook nog eens lichtjes scheef krijg je ook nog een impulsoverdracht richting grond door de invalshoek. Een beetje zoals de reden waarom een vliegtuig vliegt... Tis natuurlijk maar mijnen theorie eh, ik denk dat de mannen van raceprojects het wel beter kunnen uitleggen, het zal wel doordacht gemaakt zijn... FF |
#6
|
||||
|
||||
Ik dacht dus ook aan een soort aërodynamisch nut van de bodemplaat. Als je goed naar de foto kijkt dan zie je dat de hoeken lichtjes omhoog geplooid zijn.
Maar of dat de reden is waarom ze dit zo gemaakt hebben?? |
#7
|
||||
|
||||
die difuser achter werkt als een venturi-buis, door de lucht van een brede doorgang te persen naar een kleine doorgang versnel je de lucht stroom.......waardoor de downforce gigantisch toeneemt. Werkte dat niet als volgt, 1 maal verhoging factor snelheid is 4 maal verhoging downforce ? Ben er niet helemaal zeker van............
Giovanni zal wel eens langssurfen denk ik zo.........
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#8
|
|||
|
|||
't is idd wachten op Giovanni maar volgens ik van de piloten gehoord heb was de baanligging van de auto veel beter. Of dit zich vertaald heeft in betere tijden weet ik niet... Ook een nieuwe (lees grotere) achterspoiler zit eraan te komen, naar het schijnt.
C U |
#9
|
||||
|
||||
een nieuwe achterspoiler??? zeg maar gerust een achterspoiler, ik zie daar nu toch niets opstaan
en kmoet toegeven, het ziet er speciaal uit, ik vind het mooier wanneer er geen lucht tussen de auto en die bodemplaat kan, maar soit hopelijk zijn de tijden gezakt, al ben ik daar niet zeker van. een 1'56'' meen ik mij te herinneren van op het RIS
__________________
![]() |
#10
|
|||
|
|||
1'56" ??? ...het was dus wel degelijk in Francorchamps hé Perdieuske
![]() ![]() |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
2:54.870 was hun beste tijd, in de race (bron : http://users.skynet.be/ris/) Vincent
__________________
<a href=http://www.vdb-race-pics.com>www.vdb-race-pics.com </a> |
#12
|
||||
|
||||
Is dus idd voor downforce... heb met Giovanni en Johan gepraat, en het effect is magnifiek.
Plaat weegt bijna niets, is stevig, en doet zijn ding....
__________________
That's right... Taunt the professional ass kicker. |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Nu hebben ze gewoon eens gereden zonder spoiler op zaterdag om het effect van de plaat te testen. |
#14
|
||||
|
||||
Proficiat FastFons, toch iemand die het principe van een dergelijke plaat kent.
Dat de lucht er nog net boven kan heeft echter geen invloed, het zijn de versnelde luchtmoleculen die er onderdoor gaan die het effect van neerwaartse druk maken. De mensen die over een compressor beschikken kunnen dit zelf testen. Neem een klein metalen plaatje en houd dit tussen je vingertoppen op +/- 1 cm van een vlak oppervlak. Blaas er nu onder hoge druk lucht onderdoor. De meeste mensen verwachten dat het gaat wegvliegen maar je zal je best moeten doen om het tussen je vingers te houden zonder dat het vlak op tafel gaat liggen. Op dat moment voel je de kracht die geproduceerd word bij +/- 300 kph.. De versnelde deeltjes zorgen voor een aantrekking alsof je het boven een magneet houd maar dan moet je uiteraard de juiste hoogte vinden. Kom je te laag dan kan er niks onderdoor en heb je geen effect, ga je te hoog en je hebt geen versnelling en het effect valt weer weg. Het feit dat er boven de plaat en onder de wagen nog ruimte is beinvloed dit op geen enkele manier, dat is lucht die zich zoals een luchtbel verplaatst en niks meer. Sportscar bijvoorbeeld hebben dit niet omdat daar de bodemplaat onderdeel uitmaakt van hun chassis maar de bedoeling is dezelfde. Een Jaguar group C produceerde door z'n vlakke bodemplaat alleen al 3 ton neerwaartse druk bij 320 kph !!! ( iets waar wij enkel van kunnen dromen uiteraard ) Deze neerwaatse druk heeft maar een kleine invloed op de voorbewegende kracht waardoor een wagen nog steeds kan rijden met een dergelijk toestel. Wijzelf hadden dit week-end het nadeel dat we nog geen data hadden voor onze veer- en bandendruk, iets wat we enkel kunnen door te testen. Dat hebben we dan ook tijdens het week-end zelf gedaan waardoor we tevens een sessie zonder spoiler hebben gereden. Tijden zijn op dit moment nog van ondergeschikt belang tot we de grote lijnen kunnen schetsen. Het heeft ons bloed, zweet en tranen gekost om de plaat er op het laatse moment nog onder te krijgen maar het is gelukt en heeft een zeer positief effect. Iedereen die zéér goed heeft opgelet zal gezien hebben dat de lijnen van het aftekenen nog steeds zichtbaar zijn en dat de randen nog niet zijn dichtgemaakt. Verdere evoluties zullen spijtig genoeg niet zo duidelijk opvallen en daar kunnen we tevens niets over bekend maken omdat we dan het geheim van een goede werking voor het grabbelen gooien. |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Maaruh, wordt dit nu ontwikkeld voor deze wagen.......of gaat het een voorbode worden voor de Z8?
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|