![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Mijnen bak is een AMD Duron 750Mhz met 128Mb (96Mb real life)waar Windows XP op draait. Logisch dat het handeltje traag geworden is sedert de installatie van XP en daarom dacht ik eraan om de zaak wat op te kietelen dmv wat extra geheugen. Een upgrade van het volledige systeem lijkt me niet nodig aan gezien ik de PC enkel gebruik voor:
- het bezoeken van De Paddock ![]() - het afschuimen van modelbouwsites - het onderhouden van mijn eigen stekkie - scannen van foto's - manipulatie van de foto's met Micromedia soft en Coreldraw Vooral bij de combinatie van de laatste 2 durft mijn masjientje het nogal eens moeilijk krijgen. Daarom deze 2 vragen: - Is 512Mb voldoende om hem weer op een aanvaardbare snelheid te krijgen? (bijv. resizen van 2248X... pixles naar 800x600 in enkele seconden ipv enkele minuten ![]() - Bij PC-Warehouse in Leuven verkopen ze die voor 108 euro. Is deze prijs ok? 'k heb nl. geen idee wat die dingen kosten tegenwoordig. Merciekes op voorhand. ![]() Last edited by Guido; 23-12-2003 at 00:05. |
|
||||
|
||||
beste huugo
kijk eerst en vooral of je DDR of SDR steken hebt, want deze gaan niet tot hun recht komen als je ze samen gaat gebruiken, indien je nu SDR steken hebt, koop je terug een SDR bij, want dan ga je zowiezo al van single channel naar duall channel Indien je grafisch wilt gaan bewerken is het beste dat je DDR's koop. 2xCorsair pc3200/400 512 DDR sdram is een echte aanrader voor prijs kwaliteit |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() ![]() Niet elk moederbord heeft dual channel , zeker de oudere niet. Mijn vorig moederbord ondersteunde dit niet , het nieuwe wel. DD Ram en SD Ram werken bij mijn weten ook niet samen dus het is aan te raden je te informeren welk ram je hebt zoals Boosterke reeds zei (als je dit natuurlijk niet zo weet ![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
ja, sorry mannen, 't is SD RAM dat erin zit. Heb het vergeten te specifiëren.
|
|
|||
|
|||
Als je echt zeker wil zijn :
Haal een geheugenblokje uit je pc, en neem het mee naar de pc dokter. Op die manier kan hij controleren wat compatible is voor jou pc. Steek het geheugenblokje in een berschermzakje of -doosje (statische ontladingen kunnen die dingen onklaar maken. Je volledige pc meenemen is ook een mogelijkheid natuurlijk... sam |
|
||||
|
||||
Ne 750 das volgens mij 99% zeker SDRAM, de enige moederborden die ik weet waar beiden op geraken (maar wel niet tegelijk) zijn deze van de ECS elite group. Het gemakkelijkste is het eigenlijk te verifieren met de kleur van de slots, sdram is meestal zwart, DDR meestal zoiets paarsachtig of soms bruin. Je ziet het ook aan het aantal "drempeltjes" (zo van die verhogingen) in het slot, bij DDR zijn dit er 2, bij SDRam maar 1.
Ik denk wel dat 512 je veel zal vooruithelpen, op dit moment is je ramgeheugen zeker de bottleneck, daarna zal dat je processor worden. Nu kan je het wel best nu kopen, want SDram gaat voorlopig enkel nog stijgen in prijs volgens mij, er is nog vrij veel vraag naar en bijna geen productie meer. (DDR is al stukken goedkoper). En 108 euro is zeker gene slechte prijs, maar ik kan het u wel leveren voor 100 ![]() FF PS: het zou wel kunnen dat ge een biosflash moet doen voor dat hij het latje van 512 aanvaardt, hangt een beetje van het moederbord af...
|
||||
|
||||
'k had misschien beter de betreffende bladzijde uit mijn manual gekopieer en gepost.
![]() Voor alle duidelijkheid ![]() Mijn moederbord heeft 2 sloten voor SDRAM PC 100 of PC133 en er kan tot maximaal 1G in (2x 512). Van de Bioflash is geen sprake dus ik ga er vanuit dat het niet nodig is. |
|
||||
|
||||
108€ is geen slechte prijs ....
Toch vind ik nu nog 100€ steken in een pc van 3 jaar (?) oud een beetje geld wegsmijten ..... Dan zou ik in uw geval ff doorsparen en binnen een tijdje een upgrade doen van (mobo/cpu/geheugen/ ?) voor pakweg 400 a 500 € om dan weer voor goed 3 jaar gerust te zijn allé das mijn gedacht ervan he .... Probeer anders wat sd-ram te recupereren uit iemand zijn oude pc die hij weggooit ... enigszins begrijp ik ook uw redenering als je zegt ... deze pc voldoet voor wat ik hem gebruik ...... Toch wringt het bij mij om 100€ (of meer) te geven aan geheugen terwijl er ondertussen al veel beter geheugen is voor een veel goedkopere prijs (dat helaas niet in je oude pc past)
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
|
||||
|
||||
ha, dan vandaag toch maar naar Leuven getrokken om mijn 512 Rammetje te gaan ophalen - gecheckt telefonishc of het op voorraad was, kom ik in de winkel: "Ah maar meneer, die hebben we niet meer. Al even uitverkocht. Maandag weer binnen." Waarop ik: "ja maar euh en aan de telefoon dan?" Waarop: "Iemand iets aan de telefoon gezegd over 512Mb op voorraad?" Waarop een stemmetje uit de achtergrond: "Ja, ik, maar dat ging over 256Mb..."
De communicatie was weer optimaal... ![]() Ook de HP Scanjet 3970 - met dia functie - was niet binnen. Dus dan maar met lege handen terug naar huis ![]() Swat, kan gebeuren en ik heb er geen punt van gemaakt. Wel even over en weer van Sint-Truiden naar Leuven... Ach ja, de nieuwste van Iron Maiden onderweg is altijd wel een leuk tijdverdrijf, maar bij deze heb ik dus nog altijd geen extra geheugen voor mijn keteltje. ![]() |
|
||||
|
||||
beter laat dan nooit => ik heb een gelijkaardig systeempje als jij HuuDo
![]() AMD durom 700 (of 750, kweetni), wel met 512 sdram. Draait behoorlijk vlot XP, kan zelfs een behoorlijk stukje fotoshoppen en Paintshoppro'en ![]() Zelfde de nieuwste need4speed draait meer dan behoorlijk. Voor hetgeen ge uwe pc gebruikt is dat we lvoldoende dnek ik, die 512mb. Groetjes
|
||||
|
||||
Quote:
Cheers mate ![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|