![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
GPL - Glacier
Ok, komende woensdag vindt dus de tweede GP plaats, meer bepaald die van Groenland, in het onooglijke dorpje Glacier.
Mensen die het circuit nog niet hebben, zouden het normaal gesproken moeten kunnen inladen vanaf onze homepage. Geef maar een seintje als dat niet het geval is. De redenen voor dit bericht zijn tweeërlei: ten eerste iedereen eraan herinneren, maar ten tweede de relatieve rookies op een particulariteit (gallicisme zeker ?) wijzen. Het circuit kent namelijk twee 'jumps'. Dit brengt twee problemen met zich mee, namelijk het feit dat het maar al te gemakkelijk is om je motor daar in de soep te draaien en ook verkeerd neerkomen (in dit geval niet op je vier wielen tegelijk of ten minste met je voorwielen eerst). Als je bij zo'n sprong gewoon vol op het gas blijft, zal je motor niet lang leven, omdat je hem meteen in de rode zone jaagt. Het beste is om op het moment dat je gaat springen het gas te lossen (half ongeveer, niet helemaal). Dit zou de motor moeten aankunnen. Het tweede probleem is iets minder makkelijk op te lossen. Als je verkeerd neerkomt (wat hier eigenlijk niet zo'n probleem is, maar op andere circuits wel. Hier is namelijk veel plaats) kun je alle richtingen uitschieten. De perfecte landing is eigenlijk met je vier wielen tegelijk en mooi recht weer op aarde terecht komen. Dit is niet makkelijk en ik vrees dat m'n uitleg ook niet volstaat. Anderen (BJ ?) moeten me misschien aanvullen/verbeteren. Om goed te landen moet je, denk ik: net voor het springen gas lossen en terwijl je in de lucht bent, zachtjes weer wat gas bijgeven. Het heeft iets met de wetten van de fysica te maken, maar wat precies weet ik ook niet. Als je totaal geen gas meer bijgeeft tijdens de sprong, blijft je motor inert of zoiets, terwijl als hij draait de inertie wordt omzeild. Bref, ik denk dat ik stilletjesaan aan het trippen ben... |
#2
|
||||
|
||||
Misschien helpt dit fragmentje van LOR-gids over de Ring een beetje:
Quote:
Last edited by airco; 20-10-2001 at 19:07. |
#3
|
|||
|
|||
Het staat dus al in het laatste stukje van de engelstalige beschrijving.
Je kunt het rotatie-effect van de auto/motor combinatie heel eenvoudig zien. Ga in de pitstraat staan en geef een paar keer stevig gas (stilstaand, niet in een versnelling!) . Wanneer je vering niet al te strak staat zul je merken dat je bolide een lichte draaibeweging maakt elke keer wanneer je gas geeft. Verklaring: Stel je motor (krukas) draait rechtsom (met de klok mee). Wanneer je nu gas geeft, oftewel het toerental van de motor neemt in een zeer korte tijdsduur zeer snel toe, dan zal als reactie de auto tegen de klok in willen gaan draaien. Vergelijk het met het "helicopter"-effect. Zoals bij een helicopter de staartrotor er voor zorgt dat de cockpit niet als een gek tegengesteld aan zijn rotor gaat ronddraaien, zo zorgt het wegdek ervoor dat de auto niet tegengesteld aan de krukasdraaiing gaat rondtollen. Dat wordt wel even anders wanneer je met de auto los komt van de grond. Er is dan geen "staartrotor" ![]() De gein is nu, dat de (reactie)kracht die het rondtollen van de auto veroorzaakt, alleen optreedt bij een snelheidsverandering van de krukas. M.a.w., wanneer je de motor op een constant toerental houdt, is er geen neiging van de auto om te gaan roteren om zijn lengte-as. Alleen wanneer de krukas opeens zeer veel sneller gaat draaien (rechtsom) wil de auto als reactie tegengesteld gaan draaien (linksom). Evenzo treedt het effect op wanneer de krukas opeens veel langzamer gaat draaien (rechtsom), alleen zal de auto dan de neiging krijgen om met de krukas mee te gaan draaien (ook rechtsom!). Wat betekend dit nu voor een jump? Wat je dus wilt is dat je gedurende de tijd dat je met 4 wielen los bent een constant toerental hebt. Laat ik je maar direct vertellen dat je dit niet gaat lukken! Alleen wanneer je volgas houdt (= zeer constant toerental ![]() Het gas helemaal loslaten zal ook niet helpen. Wanneer je het gas helemaal loslaat op moment van lancering zal de wagen toch gaan draaien (verminderen van toerental duurt altijd even). Wat je zou kunnen doen is om kort voor lancering de koppeling in te drukken en het gas helemaal loslaten, zodat je op moment van lancering geen verandering van toerental meer hebt. Veel beter is echter om op moment van lancering het gas ietsjes (ietsjes!!) terug te nemen, net voldoende om uit het rode gebied te blijven. Heb je iets te veel teruggenomen (auto gaat draaien) dan geef je kort voor de landing ietsjes (ietsjes!!) gas bij om de wagen een tegengestelde draaiing te geven. Aangezien we het hier over zeer korte vluchten hebben, zul je eigenlijk niet bewust kunnen ingrijpen. Je moet er een gevoel voor ontwikkelen. Zelf ga ik ook nog vaak de fout in. Cruciaal is het moment van loskomen goed aan te voelen. Op moment van lancering weet ik vaak al of het goed zal gaan of dat het link wordt. Nog een laatste waarschuwing: Glacier biedt veel ruimte en is zeer vergevingsgezind wanneer je erg verkeerd neerkomt. Bedenk echter wel dat verkeerd neerkomen na een jump je ophanging kan molesteren. Na een paar keer hard verkeerd neerkomen zul je merken dat je bolide niet zo prettig meer stuurt... Succes ![]()
__________________
Old Soldiers Never Die |
#4
|
||||
|
||||
Zal ik eens gaan proberen BJ (je had deze info tuurlijk nie aan de andere teams door moeten geven
![]() ![]() Met gewoon volgas lukt het wel om hem recht te houden, maar ik heb geen zin in een kapotte Weslake iedere ronde, dus da doe ik maar nie ![]() Verder vind ik Glacier een errug ![]() ![]() |
#5
|
||||
|
||||
Uitslag Glacier:
Track: Glacier Wed Oct 24 21:30:28 2001 PRACTICE TIMES Pos No Driver Team Nat Time Diff Laps 1 16 Franky Lanckacker Lotus BEL 1m50.291s 11 2 8 Krikke Lotus BEL 1m50.661s 00.370s 14 3 3 Ton Wissink BRM HOL 1m52.213s 01.922s 11 4 17 Big John Eagle HOL 1m52.664s 02.373s 13 5 2 Kim Bootje BRM BEL 1m54.334s 04.043s 10 6 14 Roel Poirters Eagle HOL 1m55.710s 05.419s 12 7 15 Dennis van Rooyen Honda HOL 1m57.357s 07.066s 11 8 9 Ayrton Sennake Ferrari BEL 2m03.105s 12.814s 14 9 4 Forum-GPLL 2 Brabham HOL No time No time 0 All times are official Generated with GPL Replay Analyser Track: Glacier Wed Oct 24 21:30:28 2001 RACE RESULTS (After 24 laps) Pos No Driver Team Nat Laps Race Time Diff 1 16 Franky Lanckacker Lotus BEL 24 44m55.824s 2 8 Krikke Lotus BEL 23 43m50.644s 1 lap(s) 3 3 Ton Wissink BRM HOL 22 43m17.094s 2 lap(s) 4 14 Roel Poirters Eagle HOL 5 10m02.425s 19 lap(s) 5 9 Ayrton Sennake Ferrari BEL 3 6m26.413s 21 lap(s) 6 15 Dennis van Rooyen Honda HOL 0 DidNotStart 24 lap(s) 7 17 Big John Eagle HOL 0 DidNotStart 24 lap(s) 8 2 Kim Bootje BRM BEL 0 DidNotStart 24 lap(s) 9 4 Forum-GPLL 2 Brabham HOL 0 DidNotStart 24 lap(s) Race results are unofficial (Replay might have been saved before end of race) RACE FASTEST LAPS Pos Driver Time Lap 1 Franky Lanckacker 1m50.900s 2 2 Krikke 1m52.018s 23 3 Ton Wissink 1m53.529s 22 4 Roel Poirters 1m56.394s 4 5 Ayrton Sennake 2m02.499s 3 6 Big John No time 7 Dennis van Rooyen No time 8 Kim Bootje No time 9 Forum-GPLL 2 No time LEADERS Driver Laps Franky Lanckacker 1-24 Number of lead changes: 0 Number of leaders: 1 LAPS LED Driver Laps led Franky Lanckacker 24 HIGHEST CLIMBER Driver Start Finish Change Ayrton Sennake 8 5 3 Roel Poirters 6 4 2 Dennis van Rooyen 7 6 1 Forum-GPLL 2 9 9 0 Ton Wissink 3 3 0 Krikke 2 2 0 Franky Lanckacker 1 1 0 Kim Bootje 5 8 -3 Big John 4 7 -3 ON TRACK LAPS Driver Laps/Total Percent Franky Lanckacker (23/24) 95.83 Krikke (22/23) 95.65 Ton Wissink (19/22) 86.36 Roel Poirters (4/5) 80.00 Ayrton Sennake (1/3) 33.33 RACE LAPTIME CONSISTENCY (first lap excluded) Driver Avg Deviation Std Deviation Avg Laptime Laps Franky Lanckacker 0.664 1.264 1m52.118s 24 Roel Poirters 0.759 0.891 1m57.170s 5 Ayrton Sennake 1.437 1.437 2m03.936s 3 Krikke 1.578 2.877 1m54.100s 23 Ton Wissink 3.500 5.913 1m57.894s 22 All times are unofficial (Replay might have been saved before end of race) Generated with GPL Replay Analyser |
#6
|
||||
|
||||
Track: Glacier Wed Oct 24 21:30:28 2001
Driver: Forum-GPLL 2 - Brabham No practice laps No race laps Driver: Franky Lanckacker - Lotus Practice laps Lap 1: 2m38.307s [Off the track, Invalid lap] Lap 2: 1m51.863s Lap 3: 1m51.617s Lap 4: 1m51.419s Lap 5: 2m04.034s [Invalid lap] Lap 6: 1m54.399s Lap 7: 1m50.472s Lap 8: 7m43.734s [Off the track, Invalid lap] Lap 9: 1m54.508s Lap 10: 2m05.794s Lap 11: 1m50.291s Race laps Lap 0: 46.191s Lap 1: 1m57.101s [Off the track] Lap 2: 1m50.900s Lap 3: 1m51.121s Lap 4: 1m52.002s Lap 5: 1m52.167s Lap 6: 1m52.207s Lap 7: 1m52.319s Lap 8: 1m51.813s Lap 9: 1m51.627s Lap 10: 1m51.274s Lap 11: 1m51.409s Lap 12: 1m52.259s Lap 13: 1m51.742s Lap 14: 1m57.614s Lap 15: 1m51.699s Lap 16: 1m51.359s Lap 17: 1m52.695s Lap 18: 1m52.190s Lap 19: 1m52.196s Lap 20: 1m51.832s Lap 21: 1m51.674s Lap 22: 1m51.445s Lap 23: 1m52.693s Lap 24: 1m52.486s Driver: Dennis van Rooyen - Honda Practice laps Lap 1: 3m33.479s [Off the track, Invalid lap] Lap 2: 2m08.858s Lap 3: 2m18.560s [Off the track] Lap 4: 47.729s [Off the track, Invalid lap] Lap 5: 2m39.518s [Off the track] Lap 6: 2m19.954s [Off the track] Lap 7: 2m30.690s [Off the track] Lap 8: 1m59.936s Lap 9: 4m28.451s [Off the track, Invalid lap] Lap 10: 2m38.923s [Off the track] Lap 11: 1m57.357s No race laps Driver: Big John - Eagle Practice laps Lap 1: 1m59.947s Lap 2: 2m38.986s [Off the track, Invalid lap] Lap 3: 2m08.808s [Off the track] Lap 4: 2m00.763s Lap 5: 52.869s [Off the track, Invalid lap] Lap 6: 2m02.261s Lap 7: 2m00.466s Lap 8: 2m36.442s [Off the track] Lap 9: 1m55.353s Lap 10: 1m53.738s Lap 11: 1m52.664s Lap 12: 4m09.545s [Invalid lap] Lap 13: 2m00.227s No race laps Driver: Ayrton Sennake - Ferrari Practice laps Lap 1: 2m13.944s Lap 2: 2m19.839s [Off the track] Lap 3: 2m06.699s [Off the track] Lap 4: 2m05.557s [Off the track] Lap 5: 2m26.075s [Off the track, Invalid lap] Lap 6: 2m25.964s Lap 7: 1m46.030s [Invalid lap] Lap 8: 1m57.052s [Off the track, Invalid lap] Lap 9: 2m12.468s Lap 10: 2m16.163s [Off the track] Lap 11: 44.563s [Off the track, Invalid lap] Lap 12: 2m18.183s [Off the track] Lap 13: 2m16.274s [Off the track] Lap 14: 2m03.105s Race laps Lap 0: 50.385s Lap 1: 2m14.347s [Off the track] Lap 2: 2m05.373s [Off the track] Lap 3: 2m02.499s Driver: Ton Wissink - BRM Practice laps Lap 1: 1m57.546s Lap 2: 1m52.964s Lap 3: 2m18.632s Lap 4: 1m53.008s Lap 5: 1m52.213s Lap 6: 1m29.231s [Invalid lap] Lap 7: 2m30.074s [Off the track, Invalid lap] Lap 8: 3m22.333s [Off the track, Invalid lap] Lap 9: 3m16.067s [Off the track, Invalid lap] Lap 10: 2m30.063s [Off the track] Lap 11: 1m56.463s Race laps Lap 0: 47.741s Lap 1: 1m59.769s Lap 2: 1m57.214s Lap 3: 1m57.043s Lap 4: 1m55.449s Lap 5: 1m54.412s Lap 6: 1m55.640s Lap 7: 1m54.205s Lap 8: 1m55.102s Lap 9: 2m19.373s [Off the track] Lap 10: 2m00.035s Lap 11: 2m11.028s [Off the track] Lap 12: 1m57.329s Lap 13: 1m55.972s Lap 14: 1m55.761s Lap 15: 1m56.634s Lap 16: 1m55.774s Lap 17: 1m56.609s Lap 18: 1m56.857s Lap 19: 1m55.881s Lap 20: 1m56.996s [Off the track] Lap 21: 1m54.932s Lap 22: 1m53.529s |
#7
|
||||
|
||||
Driver: Roel Poirters - Eagle
Practice laps Lap 1: 2m02.821s Lap 2: 1m57.143s Lap 3: 5m50.529s [Off the track, Invalid lap] Lap 4: 2m02.073s [Off the track] Lap 5: 1m58.602s Lap 6: 4m33.110s [Off the track, Invalid lap] Lap 7: 2m15.694s [Off the track] Lap 8: 2m15.926s [Off the track] Lap 9: 1m59.321s Lap 10: 1m55.710s Lap 11: 1m09.772s [Invalid lap] Lap 12: 1m59.970s Race laps Lap 0: 48.757s Lap 1: 2m11.179s [Off the track] Lap 2: 1m58.589s Lap 3: 1m57.269s Lap 4: 1m56.394s Lap 5: 1m56.428s Driver: Krikke - Lotus Practice laps Lap 1: 2m08.140s [Off the track] Lap 2: 1m42.846s [Invalid lap] Lap 3: 2m00.765s Lap 4: 1m52.481s Lap 5: 2m09.643s Lap 6: 2m13.405s [Off the track] Lap 7: 2m10.736s Lap 8: 2m03.565s Lap 9: 2m08.655s [Off the track] Lap 10: 1m52.528s Lap 11: 1m51.786s Lap 12: 1m53.799s [Off the track] Lap 13: 1m52.211s Lap 14: 1m50.661s Race laps Lap 0: 46.653s Lap 1: 1m59.967s Lap 2: 2m05.985s Lap 3: 1m58.278s Lap 4: 1m53.875s Lap 5: 1m53.178s Lap 6: 1m55.413s [Off the track] Lap 7: 1m54.066s Lap 8: 1m53.156s Lap 9: 1m53.854s Lap 10: 1m53.956s Lap 11: 1m53.185s Lap 12: 1m52.902s Lap 13: 1m52.521s Lap 14: 1m53.032s Lap 15: 1m53.021s Lap 16: 1m53.946s Lap 17: 1m53.428s Lap 18: 1m52.770s Lap 19: 1m52.822s Lap 20: 1m52.980s Lap 21: 1m53.408s Lap 22: 1m52.421s Lap 23: 1m52.018s Driver: Kim Bootje - BRM Practice laps Lap 1: 2m27.257s [Off the track] Lap 2: 1m58.136s Lap 3: 2m00.342s [Off the track, Invalid lap] Lap 4: 2m32.955s [Off the track] Lap 5: 2m02.769s Lap 6: 3m00.633s [Off the track, Invalid lap] Lap 7: 2m08.624s Lap 8: 2m14.922s Lap 9: 1m56.633s Lap 10: 1m54.334s No race laps Generated with GPL Replay Analyser Track: Glacier Wed Oct 24 21:30:28 2001 LAP BY LAP RACE REPORT Start of the race: Forum-GPLL 2 fails to make the start. Dennis van Rooyen fails to make the start. Big John fails to make the start. Kim Bootje fails to make the start. Polesitter Franky Lanckacker in a Lotus leads the field as the flag drops. Lap 1: Ayrton Sennake overtakes Dennis van Rooyen. Ayrton Sennake overtakes Kim Bootje. Ayrton Sennake overtakes Big John. Ayrton Sennake is in position 5 at the end of the lap. Roel Poirters overtakes Kim Bootje. Roel Poirters overtakes Big John. Roel Poirters is in position 4 at the end of the lap. Lap 2: Ton Wissink overtakes Krikke. Ton Wissink is in position 2 at the end of the lap. What would become the fastest lap of the race is set by Franky Lanckacker. The time is an impressive 1m50.900s. Lap 4: Ayrton Sennake retires the Ferrari. Lap 6: Roel Poirters retires the Eagle. Lap 9: Krikke overtakes Ton Wissink. Krikke is in position 2 at the end of the lap. Lap 23: Ton Wissink retires the BRM. Lap 24: Krikke retires the Lotus. End of the race: Franky Lanckacker wins the race Finishing order and last lap info is unofficial (Replay might have been saved before end of race) Generated with GPL Replay Analyser |
#8
|
||||
|
||||
Bon, mijn wens is dus uitgekomen : ik heb kunnen starten. Nu zou ik de volgende keer ook eens willen FINISHEN graag
![]() ![]() ![]() Last edited by Finish; 25-10-2001 at 15:56. |
#9
|
|||
|
|||
Ik was dus niet de enige die niet van start gegaan is
![]() Tja, gezien de kwalificatie bereidde ik mij voor op een spannende strijd met Gugger. Gezien zijn rondetijden tijdens de race was dat ook zeker mogelijk geweest. Helaas kreeg ik een disco op het moment dat we naar de startgrid moesten. Ik was trouwens niet geheel tevreden met m'n kwalificatie. Ik had toch zeker een lage 1:52'er verwacht. Vooral in het begin van de kwalificatie ondervond ik echter veel problemen. Ik merkte dat ik toch iets eerder moest remmen dan ik gewend was. Heel vreemd. Online met 8 deelnemers rijdt kennelijk toch anders dan dat je met z'n twee'en een testrace'je doet. En de verbinding was ook niet al te best. Misschien dat het daar aan lag. De "quality"-balk liep af en toe plotseling stevig op. Dit leverde o.a. stotterende beelden op. In zo'n situatie heb ik collega Sennake nog geraakt kort na S/F. Nogmaals excuses daarvoor.
__________________
Old Soldiers Never Die |
#10
|
|||
|
|||
BTW, Mogelijk hebben we er op 7 november in Mexico nog een Nederlandse deelnemer erbij. Maandag wordt zijn GPL bolide vanuit Diemen (Amsterdam) per koerier naar Barcelona verscheept, alwaar mijn gewaardeerde collega gestationeerd is. Met het circuit de Catalunya vlak bij moet het toch lukken om hem klaar te stomen voor de eerstvolgende race ![]() Hoewel, dat wordt waarschijnlijk nog een harde dobber voor deze absolute rookie. Mexico staat nu niet direct bekend als een eenvoudig circuit.
__________________
Old Soldiers Never Die |
#11
|
|||
|
|||
Go Holland!
![]() Ik had ook graag een gevecht met je gehad BJ, nu reed ik eenzaam en ook weer eens zonder FF waardoor ik nogal wat foutjes maakte (ik kan nou eenmaal slecht alleen rijden). Trouwens, de eerste ronde was toch wel een van mijn leukste GPL momenten tot nu toe. De start was zeker niet om over naar huis te schreeuwen maar ik vond het toch wel een erg lekker gevoel om Krikke's Lotus voor de chicane te kunnen passeren ![]() ![]() |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Zeg Gugger, was die bananeschil dan toch van U? En mennen traction control werkte niet. De wagen vertrok al, da's toch ook al een prestatie?
|
#14
|
||||
|
||||
Mijn race was heel kort: 5 seconden op de startgrid en toen maakte ik -als ouwe rot- dezelfde fout die Sennake vermoedelijk in Monza maakte. Ik besefte dat ik maar benzine voor 4 ronden had en wou dat nog snel veranderen. : frusty: Stom dus. In de race had ik het waarschijnlijk nooit 4 ronden uitgehouden zonder shift-r, dus het zou niet veel verschil hebben gemaakt misschien, maar ja, eerlijk is eerlijk, dus ik wou met een deftig gevulde bak vertrekken...
Tijdens de kwalificaties had ik wel m'n pr verbeterd met bijna 2 seconden, tot 1.54 en nog wat. Volgende keer beter hoop ik, want het is op een van m'n lievelingscircuits: Mexico. |
#15
|
||||
|
||||
Een stomme vraag misschien maar...
In een race shift-r doen werkt dat dan? Ik bedoel, ik had een afgebroken wiel en heb dan maar opgegeven omdat ik ervan uit ging dat het spel zo realistisch is dat je dan met shift-r geen nieuw wiel krijgt. Of ben ik mis? |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|