De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 02-05-2002, 22:48
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Dec 2001
Location: Keerbergen
Posts: 2,963
New FW24 ->> Coming this summer over Europe !

Williams gaat nog dit seizoen de FW24 hertekenen. Het Britse team zal daarbij Ferrari volgen met de productie van een zeer compacte transmissie. De nieuwe FW24 zou in de zomer klaar moeten zijn. Het nieuws staat te lezen in Autosport.

Williams heeft een Duitse firma de opdracht gegeven om de nieuwe transmissie te bouwen. Net als bij Ferrari moet er een kleine versnellingsbak komen, die nog sneller laat schakelen en die nog meer geintegreerd is in motor en chassis.
Williams werkt ook aan een nieuwe voor-ophanging.

pitstop/autosport.com
Reply With Quote
  #2  
Old 02-05-2002, 23:03
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
't Zal nodig zijn!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 02-05-2002, 23:13
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
Wel even vermelden dat de vooruitgang die de F2002 boekt gedurende de races ook niet gering is, en Williams al serieus uit de hoek moet komen om nog een bedreiging te vormen voor Schumacher en co.

Ik hoop echter van ganser harte dat het iets uithaalt. Want F1 op zo'n manier is écht niet leuk meer
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote
  #4  
Old 02-05-2002, 23:15
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Eerlijk gezegd verwacht ik pas echt resultaat volgend seizoen hoor. We moeten vóór alles realist blijven, hoe pijnlijk het ook is.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 03-05-2002, 00:26
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
vooral dat verhaal van die transmissie ... Iets waar Ferrari al 2 jaar aan werkt, en dat nu nog regelmatig kuren heeft ... Dat zouden ze bij Williams op 3 a 4 maand ineen gaan steken ?!?
Tenzij er zelf al langer aan bezig zijn natuurlijk ...

Voor de rest wens ik ze veel succes, maar net als sennake verwacht ik niet dat het voor dit seizoen iets uithaalt ... Over enkele GP's is de vogel gaan vliegen als het zo voort gaat ...
Bovendien ... een nieuwe wagen wordt normaal weken en maandenlang getest ... Gaan ze die periode dan overslagen??? of zien we de nieuwe FW24 over een paar dagen al op circuit ???

airco
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 03-05-2002, 09:00
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Dus als je eigenlijk begrijp zou een team dat al langer met die transmissie werkte nog beter moeten zijn dan Ferrari? Minardi!

Grapje...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #7  
Old 03-05-2002, 11:49
Joosen Joosen is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2001
Location: Antwerpen
Posts: 255
't zijn geen kiekens bij Williams hoor, als Patrick Head zoiets gezegd heeft dan zal het echt wel kunnen!! PH staat er immers voor bekend dat hij geen ondoordachte statements uit.
__________________
no pain, no gain
no guts, no glory
Reply With Quote
  #8  
Old 03-05-2002, 12:51
Alain's Avatar
Alain Alain is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Hasselt
Posts: 912
Hopelijk haalt het snel iets uit!
Reply With Quote
  #9  
Old 03-05-2002, 12:59
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Quote:
Originally posted by Bart.Vandecavey
Dus als je eigenlijk begrijp zou een team dat al langer met die transmissie werkte nog beter moeten zijn dan Ferrari? Minardi!

Grapje...
klopt niet volledig he ... Minardi heeft inderdaad een transmissie uit Titanium, maar dan wel een die volgens de oude technieken vervaardigd is ... Niet zo een geval uit 1 stuk zoals bij Ferrari waar de transmissie tegen de motor plakt...

airco
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 03-05-2002, 13:00
Porsche917's Avatar
Porsche917 Porsche917 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2002
Location: Op de verkeerde plaats van het land als je autosport fan bent
Posts: 53
Ik hoop ook dat het iets uithaalt. Maar zoals Sennake zegt, we moeten realist blijven, dit seizoen zal het nog weinig uithalen. Ik hoop in elk geval dat Williams - Montoya volgend jaar eindelijk kunnen strijden voor de wereldtitel. Want nog een seizoen zoals nu is nu meer uit te houden.
__________________
Porsche 917: The greatest racing car ever

Reply With Quote
  #11  
Old 03-05-2002, 14:06
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: De Metropool
Posts: 1,609
Begin dit jaar zijn beide ontwerpers van Williams aan de deur gezet. Belangrijkste reden was het niet toepassen van de "Rinland-voorwielophanging". Patrick Head was woedend en sprak bij de presentatie al over een b-model. Dat komt er dus, ... blijkbaar ook met een nieuwe transmissie, ... maar kijk vooral naar de nieuwe ophanging.
__________________

Last edited by TiBo; 03-05-2002 at 17:47.
Reply With Quote
  #12  
Old 03-05-2002, 17:10
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
wat houdt dat Rinland model dan voor speciaal in ... Tibo explain is ...

airco
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 03-05-2002, 17:13
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Rinland is de man die de Sauber van 2001 heeft ontworpen en nu voor Arrows werkt.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #14  
Old 03-05-2002, 17:42
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: De Metropool
Posts: 1,609
Bon, een voorproefje op een technische analyse:

Sergio Rinland was de ontwerper van de Sauber van 2001. Om duistere redenen is die door Peter Sauber buiten gegooid.



Nu blijkt de 2001 Sauber als een trein te lopen, en na lang zoeken vinden de andere teams de oorzaak. Dit is niet (alleen) de Ferrari motor, maar een nieuw soort voorwielophanging.

Deze ophanging wordt niet centraal onderaan de splitter bevestigd, maar aan de zijkant van de monocoque, zij het iets lager dan normaal, maar hoger dan bij de "oude" ophanging.
Opm: De splitter is het deel onderaan de monocoque dat de aanvallende wind naar links en naar rechts stuurt. Vandaar splitter.

Ondertussen is Rinland echter wel op zoek naar een andere baan. Hij solliciteert bij Jaguar, maar daar wil men alleen weten van Newey. Rinland wordt zelfs door Lauda uitgelachen en weggestuurd.

Walkinshaw is echter sneller. Als deze ziet wat Rinland met de Sauber heeft gedaan , biedt hij deze onmiddellijk een contract aan.
Rinland tekent met de Arrows 2002 zijn tweede generatie ophanging.




Deze gaat een stap verder dan die uit 2001, maar het principe blijft hetzelfde. De plaats centraal onder de monocoque wordt vrijgemaakt zodat de wind beter onder en langst de wagen vloeit. Dit levert zoveel winst op dat grote namen het design overnemen. Hierbij o.a. McLaren en Jordan. Sauber ontwikkelt ze ook verder en Arrows natuurlijk ook.

Adrian Newey lijkt met deze ophanging zelfs in het extreme te zijn gegaan. Door de zwarte kleur van de McLaren bestaan daar echter weinig duidelijke foto's van.
Bij Jordan hebben ze zelfs de bargeboards mee in het concept geïntegreerd. Daar zijn monocoque, ophanging en bargeboard één geheel.


Later iets meer tekeningen ....
__________________

Last edited by TiBo; 03-05-2002 at 17:45.
Reply With Quote
  #15  
Old 04-05-2002, 13:14
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Hier nog een fotootje (khoop dat de grootte meevalt)



Bij deze tweede generatie lopen de beide benen veel verder door, tot op hetzelfde niveau als de onderkant van de bodemplank. (ze zullen dus moeten opletten bij het afstellen van de wagen voor een race dat die benen niet te laag komen, anders hangen ze)
Die benen hebben verschillende functies: bevestiging van ophanging en aerodynamica (beide benen creëren een Venturi-effect + ze vervullen dezelfde functie als die kleine bargeboards op de ophanging van bv Williams of Jordan)

De neus van de Arrows werd hoger geplaatst, om dit effect te maximaliseren.

Bij Mclaren ziet dit er ongeveer zo uit:



Hier lopen de benen diagonaal naar buiten, om de onderkant nog meer vrij te maken. Daarom dat de bevestigingen van de voorvleugel ook in een bocht lopen (vorig jaar waren ze recht). De benen zijn kleiner, dus dat Venturi- en bargeboard-effect valt weg.

Systeem van Sauber:



En als ge veel moeite doet, kunt ge dat bij Jordan ook zien:



*mod* de grootte van de foto's valt dus tegen
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.